Vaak als je ouder dan twintig bent, dan is de kans groot dat er diep begraven emoties in je zitten die je soms kunnen tegenhouden in je leven. Misschien ben je je niet bewust van deze vastzittende emoties op een dagelijkse basis, maar ze zitten er wel en kunnen juist andere emoties tegenhouden. Misschien verschijnen je onverwerkte emoties in de vorm van onverwachte woede jegens je dierbaren of als een onredelijke hoeveelheid wrok of oordeel jegens mensen die je niet eens kent. Je vastzittende emoties houden je tegen op elk gebied van je leven.  Ze houden je tegen in hoe je contact maakt met anderen, hoe je seksueel opduikt en in het niveau van vreugde dat je dagelijks ervaart, maar vooral in het contact leggen met jezelf. In dit artikel lees je meer wat je kan doen als er een probleem is ontstaan in je emotieregulatie

Hoe kan je je onderdrukte emoties vinden 

Alleen omdat je de intentie hebt om je gevoelens te willen voelen, betekent niet dat ze zich allemaal vrijwillig aan je zullen presenteren. Dit proces vereist wat geduld. En hoe langer het geleden is dat je consequent emotioneel authentiek was met jezelf, hoe meer tijd het zal kosten voordat je emoties zich aan je overgeven. Hier is de meest effectieve manier om ze naar de oppervlakte te krijgen, noem het een mini training emoties:

Verwijder afleidingen

Creëer een heilige ruimte voor je emotionele verwerking. Schakel alle apparaten zoals tablet, telefoon en laptop uit. Kies een moment waarop je weet dat je zonder onderbreking in je gevoelens kunt duiken.

Sta stil 

Om de emotionele chaos veilig genoeg te laten voelen om naar de oppervlakte te borrelen, moet je fysiek stil worden. Emoties stromen door verzachte lichamen. Of je nu gaat liggen of comfortabel zit, het is aan jou. Zorg ervoor dat je in een ontspannen positie bent en dat je grote spiergroepen niet worden gespannen.

Adem diep

Gebruik je adem om je geest te verbinden met je lichaam. Adem diep in en breid je adem uit in elk deel van je lichaam. Terwijl je dit doet, zul je merken waar in je lichaam je fysieke spanning vasthield. Verzacht je schouders. Ontspan je benen volledig. Adem je volledige adem in voel de ontspanning door elk puntje van je lichaam glijden.

Lokaliseer je emoties in je lichaam

Op dit moment kan je bepaalde gebieden opmerken die gespannener zijn dan andere, of kan je specifieke emoties benoemen door ze te voelen. Je merkt misschien dingen op als” Ik voel me gespannen / angstig in mijn keel”, “Ik voel verdriet in de put van mijn maag”, of “Ik voel woede in mijn borst.”

Bedank je emoties

Nu, met alle emoties die je hebt gevonden, bedank ze dat ze er zijn en dat je je ervan bewust bent. Hierdoor geef je aan dat je emoties er mogen zijn en je ze mag voelen, er is geen reden om ze te verstoppen. Het punt is om de emotie in je lichaam / bewustzijn te verwelkomen zoals je een een goede vriend zou verwelkomen. Met openheid, liefde en vriendelijkheid.

 

You might also enjoy:

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *